Saturday, November 29, 2008

Lagi Sejarah Terengganu : Penghijrahan Bangsa Cina (Part I)

1) Pendahuluan

Semenanjung Tanah Melayu terletak di Kawasan pelayaran yang dikenali sebagai Laluan Sutera Maritim (Lampiran A) antara Negara Cina dan Timur Tengah dan laluan ini seringkali dilalui oleh kapal-kapal saudagar Cina, Arab, Parsi, dan India. Pada zaman silam, orang Cina belayar dengan berpandukan alat kompas yang telah dicipta pada Zaman Dinasti Qin (Lampiran B) sebelum Masihi. Manakala orang Arab pula belayar dengan berpandukan bintang-bintang di langit untuk mengetahui arah yang hendak ditujuinya. Terdapat beberapa buah catatan oleh penulis Cina ada menyebut mengenai nama dan perihal negeri-negeri lama di dalam buku yang berusia beribu tahun dahulu dan kini masih boleh dibaca dan difahami oleh kami semua. Buku-buku lama ini memberi banyak maklumat yang berharga dalam usaha mengkaji sejarah negara-negara lama di Semenanjung Melayu terutama Negeri Terengganu Darul Iman. (Lampiran C)
Catatan Cina yang paling awal ialah "Han Shu" 1 (Buku Dinasti Han yang ditulis Bangu). Nama tempat dinyatakan pada buku No.28 ialah Kua-Du-Kun (Kuala Dungun). Sebenarnya nama ini ada juga dinyatakan di dalam beberapa buah buku lain pada masa itu seperti "Wu Shi Why Kok Chuan" 2 (Kesan Negara Luar pada zaman Wu) "Fu Nam Yei Whu Chi" 3 (Catatan Barangan yang aneh di Funam), "Swee Chin Chuan" 4 (Kesan Swee Chin), "Pei Tang Shu Chow" 5 dan "Yee Wan Lui Chi" 6.

Pada zaman Dinasti Sui (581M - 618M) dan Dinasti Tang (618M - 907M) Negara lama Chih-Tu (Tanah Merah) di Kelantan, ada tercatat di dalam buku lama mengenai hubungan dengan Negara Cina pada zaman silam. "Chih Tu Kok Chuan" 7 (Hikayat Tanah Merah) mengandungi 1,700 perkataan yang menceritakan Negara Tanah Merah yang berjiran dengan Terengganu di Pantai Timur. Antara maklumatnya ialah mengenai lokasi, jarak pelayaran, masyarakat, sejarah ekonomi, kebudayaan alam sekitar, adat istiadat dan lain-lain dan catatannya agak menyeluruh pada zaman itu.

Buku-buku catatan di Zaman Dinasti Sui dan Dinasti Tang turut menyatakan mengenai Benua Terengganu yang boleh dibuat kajian. Antara buku-buku itu ialah "Sui Shu" 8 (Buku Dinasti Sui), "Tang Shu" 9 (Buku Dinasti Tang), "Tong Tain" 10 dan "Hikayat Tanah Merah" 7.
Pada zaman Dinasti Song dan Dinasti Yuan pula terdapat beberapa orang pengarang yang masyhur memberi maklumat secara lebih terperinci berkenaan dengan Benua Terengganu. Mereka adalah Chao Jukua11, Chau Chufei12, Chao Ganwai13, Tan Yuachan14, Chau Chichong15, Wang Tayuan16 dan lain-lain lagi. Pada masa itu Chao Jukua memegang jawatan penting iaitu Syahbandar Zaytun17 (Chuanchow). Beliau telah mengarang dan mencatatkan semua perkara di dalam bukunya "Chuan Fan Chi" 11 pada tahun 1225M. Penulis Chau Chufei12 mula menghasilkan bukunya yang bertajuk "Ling Wai Tai Ta"12, yang menyebut tentang nama Fo-Lo-Ann23 yang seringkali disebut dalam buku-buku lain (Lampiran D).

Catatan yang paling sempurna telah ditulis oleh Wang Tayuan dalam dua naskah bukunya bernama "Dau Yi Zhi Lue" 16 (Catatan Tentang Pulau-Pulau Lama) dan "Dau Yi Zhi" 16 (Catatan Tambahan Tentang Pulau-Pulau Luar). Pada ketika itu, Wang Tayuan adalah seorang pemuda yang minat mengembara. Beliau telah dua kali pergi keluar Negara selama 18 tahun, dan dia mencatat banyak perkara yang dilihat sepanjang perjalanannya. Negara-negara yang dilawati ialah Semenanjung Melayu, Filipina, Borneo, Jawa, Sumatera, India, Parsi, Laut Merah dan Afrika Timur. Negara-negara yang dia jelajahi pada masa itu adalah lebih daripada 220 buah negara. Antaranya Wu-Zi-Ba18 (Melaka), Tamalin19 (Tembeling), Peng-Heng20 (Pahang), Ci-Lan-Tan21 (Kelantan), Ting-Jia-Lu22 (Terengganu), Fo-Lo-Ann23 (Kuala Berang), Pai-Jia24 (Paka) dan lain-lain.

Di samping itu, Artifak yang telah dijumpai di Terengganu memberi satu bukti yang kukuh sekali mengenai sejauhmana hubungan antara Terengganu dengan Negara Cina.
Justeru itu kertas kerja ini akan mengumpas untuk perbincangan lanjut berhubung maklumat mengenai persejarahan Terengganu berdasarkan catatan yang terdapat pada buku-buku lama Cina dan artifak yang ada.

2) 2,000 Tahun Dahulu

Dinasti Han Barat (206SM - 8M)
Negara Du-Kun () Negara Koli () Kua-Du-Kun ()/Kuala Dungun
Artifak Gendang Dong So'n () - 2,500 Tahun

Sebuah catatan Cina, "Han Shu" yang ditulis oleh Bangu ada menyebut pada zaman Dinasti Han Barat menyatakan bahawa Duta Han telah diarah belayar ke Wong Zhi 1 (India) dan pelayarannya bermula daripada Pelabuhan Hup-Pu 2 di Semenanjung Luizhou 3 di Negeri Kanton, Negara Cina. Mereka belayar ke Selatan dan mengambil masa selama 5 bulan untuk sampai kesebuah Negara yang bernama Du-Yuan 4. Selepas pelayaran Duta Han ini, beberapa buah buku lain juga ada mencatatkan mengenainya dengan ejaan yang berdekatan dengan nama ini seperti Du-Kun 5 "Tong Tain" 6 (m/s 188), "Tai Peng Ye Chang" 7 (m/s 888), Kua-Du-Kun 8 "Liang Shu, Fo Nam Chuan" 9 dan Kua-Du-Kan 10 "Nam Chuan Shu. Ling Yi Chuan"11. Ahli sejarah tempatan professor Kho Yuanqiao 12 berpendapat " Kua-Du-Kun" itu adalah Kuala Dungun (Lampiran E) .

Pada zaman Dinasti Song, buku "Tai Peng Ye Chang" yang ditulis oleh Lee Fang 7 ada mengatakan bahawa penduduk di Kua-Du-Kun seramai 2,000 orang yang berhijrah dari Daerah Chu Woo 13 di Negeri "Jenam" 14 (Vietnam) yang pada masa itu Negeri Jenam terletak dibawah jajahan Negara Cina. Mereka adalah petani dan berbangsa Han yang telah lari dari tempat asalnya kerana mereka tidak berpuas hati dengan Pegawai Kerajaan yang ketika itu sentiasa memaksa mereka membayar cukai yang terlalu tinggi dan mereka tidak mampu untuk membayarnya. Artifak Dong So'n 15 (Lampiran F) yang dijumpai di Kampung Batu Buruk dan Jerteh adalah barangan dari Negeri Jenam (Vietnam) yang pertukangannya berasal daripada Yun Nam di Negara Cina.

Pada ketika itu, sebuah Negara bernama Gouli 16 telahpun dicatatkan berkali-kali di dalam buku "Tong Tain" 6 (m/s 188) yang ditulis oleh Toh You pada zaman Dinasti Tang. Nama Koli/Coli seperti ini telah disebut oleh seorang penulis berbangsa Yunani /Greek iaitu Pegawai Perpustakaan di Pelabuhan Besar Alexandria (Iskandariah) di Negara Egpyt lama pada zaman Empayar P'Tolemy. Dalam bukunya "Alam dan Sejarah" yang dicatatkan sekitar abad pertama sebelum Masihi penulis berkenaan telah melakar petanya sekali. Semenanjung Tanah Melayu pada masa itu telah dikesani oleh pengembara Egypt (Mesir) sebagai Semenanjung Emas (Golden Chersonness). Peta tersebut menunjukkan Koli (Kemaman), Polimols (Terengganu) dan Terrha (Kuala Terengganu).

Nota :
(1) General P'Tolemy memerintah Egypt selepas Elexander The Great ( 384 - 323 SM ) meninggal dunia pada 323 SM.
(2) Semenjak 285 SM, P'Tolemy bersama-sama dengan anaknya yang menjajah Egypt seterusnya menubuhkan empayar P' Tolemy dan Ibu Kotanya dipindahkan Kepelabuhan Alexendria (Iskandariah).
(3) Maharaja P'Tolemy II telah mengembangkan perdagangan Negaranya ke Benua yang lebih luas hingga ke Asia Tenggara.
(4) Empayar P'Tolemy dirobohkan semasa Maharaja (Perempuan) Leopatria meninggal dunia pada 31 SM.
(5) Penulis berbangsa Greek (Yunani) ini bertugas di Perpustakaan Pelabuhan Alexandria mencatatkan laporan Pedagang dan Pegawainya yang balik dari Luar Negara. Dia Pernah mencatatkan perihal (Semenanjung Emas) Golden Chersonness.


(3) 1,400 Tahun Dahulu

(a) Duit Syiling Kai-Yuan-Tong-Boa (621M)
Semasa pemerintahan Dinasti Tang (618M - 907M)
(b) Duit Syiling Ta-Kuan-Tong-Boa (1197M)
Semasa pemerintahan Dinasti Song (960M - 1279M)

Pada masa dahulu, saudagar-saudagar Tionghua ( Cina ) berniaga dengan Asia Tenggara termasuk Negara-negara lama di Benua Terengganu yang berlokasi sepanjang Laluan Sutera Maritim. Barang yang mereka dagangkan adalah kain sutera, porselin, dan lain-lain keluaran dari Negara Cina. Barangan Terengganu yang dibeli adalah hasil tempatan seperti biji timah, emas, sarang burung, gading, kayu laka, kayu gaharu, kayu cendana, candan, cengkih, lada, kapur barus, gamat dan lain-lain menggunakan sistem "Barter Trade". Kadangkala saudagar Tionghua menjalankan perniagaannya dengan menggunakan duit syiling tembaga yang mudah dibawa oleh mereka.

Pada tahun 1993, kumpulan Expidisi Azmi Ngah (Timbalan Pengarah Muzium Terengganu) dan Rashid Hamat (Pegawai Sejarah Muzium Terengganu) telah menjumpai sebuah tempayan yang sarat di Kampung Cermai, Pasir Raja, Hulu Dungun, Terengganu. Di dalam tempayan tersebut berisi berbagai jenis duit syiling lama sebanyak 4,000 keping yang berasal dari Negara Cina semasa Zaman Dinasti Tang sehingga Dinasti Song antara 618M hingga 1279M. Duit Syiling ini adalah berikut : -

a) Duit Syiling Kai-Yuan-Tong-Bao1 yang dicatatkan oleh Maharaja Tang Kow Tzou2 (618M - 626M) pada tahun 621M.
b) Syiling Jia-You-Tong-Bao3 yang mencatatkan nama Maharaja Song Ren Zong4 (1023M - 1063M) pada tahun 1056M.
c) Syiling Shao-Sheng-Yuan-Bao5 yang mencatatkan nama Maharaja Song Zhe Zong6 (1056M - 1100M) pada tahun 1094M.
d) Syiling Ta-Kuan-Tong-Bao7 yang mencatatkan nama Maharaja Song Wai Zong8 (1101M - 1125M) pada tahun 1107M.
e) Syiling Zheng-He-Tong-Bao9 pada tahun 1110M.
(Lampiran G)

Pada hakikatnya, duit Syiling ini membuktikan bahawa pada masa dahulu Orang Cina Lama berhubung rapat dengan Terengganu dari segi perniagaan dan mewujudkan ekonomi tempatan.


(4) Negara Fo-Lo-Ann

Kuala Sungai Berang di zaman Dinasti Song ( 960M-1279M )
Dakwah AGAMA ISLAM daripada Negara Cina dalam lingkungan 1295M ( Batu Bersurat - 702H/1303M )

Fo-Lo-Ann sebuah Negara yang seringkali dilawati oleh pedagang Cina pada zaman Dinasti Song hingga Dinasti Yuan ( 7 kali dicatatkan ). Pada masa itu di Negara Cina semua saudagar yang pulang dari luar wajib melapor diri kepada Shahbandar Zaytun di Chuan Chow. Pegawai Chao Jukua pernah memegang jawatan Shahbandar pada zaman Dinasti Song. Mengikut sejarah, Bandar Zaytun/Chuan Chow1 ini adalah sebuah pelabuhan besar seperti Bandar Iskandariah/Aexandria di Mesir/Egpyt. Pelabuhan ini sangat sibuk dan disahkan ribuan kapal berlabuh setiap masa sehinggakan ada yang terpaksa berlabuh diluar pelabuhan. Barang dagangan mereka terdapat berbagai jenis dan saudagarnya terdiri daripada kaum Cina, Arab, Parsi dan orang-orang Asia Tenggara.

Pada tahun 618M - 626M Agama Islam telah didakwah oleh dua daripada empat orang mubalight Arab di Bandar Zaytun. Semasa Dinasti Song, terdapat kira-kira 20,000 orang umat Islam di Bandar Zaytun. Mereka telah membina sebuah masjid pada tahun 1009M yang diberi nama Masjid Aisuhabu ataupun disebut oleh Kaum Tionghua/Cina sebagai Masjid Bersih dan Suci. Umat Islam memelihara sebuah Makam yang dinamakan Shengmu ( Makam Suci Islam ) dan pernah diziarahi oleh Laksamana Cheng Ho. Sempena lawatan itu Kaum Hui2 (nota 2 v) telah membina sebuah batu peringatan bertarikh 1417M di makam tersebut sebelum pelayarannya yang ke 4 pada tahun 1413M ke Asia Tenggara dan Timur Tengah. Kaum Hui yang keturunanya berkahwin antara orang Han dengan orang Arab/Parsi.

Orang Cina di Chuan Chow terutama di daerah Huai Ann sangat terkenal dengan kepakaran mengukir/memahat tulisan pada Batu Granit. Terdapat beribu jenis tulisan pada Batu dalam pelbagai bahasa yang terdapat di Muzium Komunikasi Lautan (Oversea Communication Museum ) di Bandar Chuan Chow (nota 1).

Sekitar 1000M pengaruh agama Hindu/Buddha (Lampiran H) meliputi Semenanjung Tanah Melayu, Pulau Sumatera, Pulau Jawa, Siam dan Vietnam. Pada masa itu Terengganu dan Fo-Lo-Ann terletak didalam jajahan Empayar Serivijaya yang beragama Hindu. Peristiwa ini boleh dibaca dalam catatan tulisan Chau Chufei, Chao Jukua, Chao Ganwai, Tan Yuachan, Chau Chichong dan Wang Tayuan ( Lampiran I).

Mengikut sejarah Dinasti Yuan, Askar Mongo diperintahi oleh Maharaja Kubli Khan, yang telah mengalahkan Negara Champa di Vietnam Tengah pada tahun 1285M dan Annam ( Vietnam ) pada tahun 1287M. Pada tahun 1295M Askar Mongo ( Yuan ) sekali lagi menyerang Majapahit di Jawa yang beragama Hindu tetapi mengalami kekalahan. Kebanyakan askar tersebut terdiri daripada orang Mongo, Umat Islam yang beretnik Hui dan sebahagian kecil orang Han. Mereka berundur dan singgah di Benua Terengganu yang pada masa itu juga beragama Hindu. Manakala Askar umat Islam belayar lagi ke Negara Fo-Lo-Ann yang dijajahi oleh Raja Mandalika. Raja menerima kedatangan mereka. Kewajipan sebagai Umat Islam, mereka pun berdakwah di benua itu dan Raja Mandalika memerlukan ajaran Agama Islam untuk pemerintahannya.
Kononnya pada 702H bersamaan 1303M, orang Hui yang mahir dalam ukiran batu Granit pun mengukir Batu Bersurat ( Lampiran J) dengan menggunakan tulisan Jawi lama pinjaman daripada Huruf Arab dan Huruf Parsi (nota 4) yang sudah lama dipelajari serta dikuasai oleh Umat Islam etnik Hui (nota 2). Ayat pada Batu Bersurat tulisannya menyerupai corak bahasa China lama ( Wen Yan Wen ) yang tidak bertitik, berkoma dan juga seperti tulisan Arab yang bermula dari kanan kekiri.

Dalam tahun 1405M sehingga tahun 1433M, Laksamana Cheng Ho ( Mohd Ho ) memimpin Armada Raksasa yang mengandungi lebih daripada 200 buah kapal ( Lampiran K) yang memuatkan 27,800 orang utusan telah belayar ke Asia Tenggara, India, Arab, Parsi dan Afrika Timur sebanyak 7 kali dan mengambil masa selama 28 tahun. Admiral Cheng Ho seorang Islam, keagongan misi utusannya selain daripada pendamaian dan hubungan perdagangan bersama dengan Negara sepanjang pelayarannya, sebenarnya telah mengekalkan dan mengembangkan Dakwah Agama Islam di Asia Tenggara.

Nota :
(1) Sumber dari 'Intergration Of Islam And Confucianism' ISBN 983-2385-50-4 / by Professor Dr. Chen Shu-Shi.
(2)

i)Source of Arabian People ( From Chinese Library by Hamilton Jeb the 5th / 6th Century in China)750 - 1258 Islam occupied Iraq Abbasid 750 - 1031 Islam occupied Spain Qmayyad Condova 709 - 1171 Islam occupied Fatimah Egypt Cairo
ii)Agama Islam sampai ke Asia Tengah dan Cina pada 751M
iii)ZAYTUN dicatatkan didalam "THE TRAVELS OF IBN BATTUTA A.D. 1325 - 1354" di (Vol. I - m/s xiii)
iv)Huruf Jawi = Huruf Arab + 5 Huruf Parsi


(5) Laksamana Cheng Ho / Sanpokong ( / )
1414M, Sanpokang : Sungai Nerus Zaman Dinasti Ming (1368M-1644M)

Satu pelayaran rombongan raksasa yang dipimpin oleh Laksamana Cheng Ho kali ke 4 (1413M - 1415M) telah melalui Terengganu (Ding-Jia-Lu)1 seperti pelan pelayaran yang dikembarkan didalam peta (Lampiran L) yang dicatitkan oleh pegawai Laksamana.

Mengikut catatan buku "Ying Ya Sheng Lan"2 (Pemandangan Indah di Seberang Samudera) telah ditulis oleh Mohd Fuad (Ma Huan) seorang Pegawai Rombongan pada 1451M dan buku "Xing Cha Sheng Lan"3 (Menikmati Pemandangan Indah Dengan Rakit Sakti) telah ditulis oleh Faizil (Fei Xin) seorang lagi Pegawai Kanan pada 1436M, mencatatkan kami bahawa rombongan utusan seramai 27,800 orang kali ke 4 ini disertai lebih daripada dua ratus buah kapal : -

(1) Kapal Bao4 (Lampiran M) (14 Layar), panjangnya 120 meter dan lebar 50 meter.
(2) Kapal Kuda5 (6 Layar), panjangnya 104.7 meter, lebar 42.4 meter, kedalamannya 6 meter, berat bersih 14,586 tan dan berat muatannya sebanyak 7,000 tan.
(3) Kapal Kargo6 (6 Layar), panjangnya 79.2 meter, lebarnya pula 34 meter, kedalamannya 6 meter, berat bersih 7,081 tan dan berat muatan 3,500 tan.
(4) Kapal Passanger7 (5 Layar), panjangnya 67.9 meter, lebarnya 26.6 meter, kedalamannya 5 meter, berat bersih 4,033 tan dan berat muatan 2,000 tan.
(5) Kapal Perang8 (3 Layar), panjangnya 50.9 meter, lebar 19.2 meter, kedalamannya 4 meter, berat bersih 1,703 tan dan berat muatannya 850 tan. Sebenarnya Perahu Besar Terengganu menyerupai kapal perang ini.
(6) Perahu Air9 (1 Layar), panjangnya 42 meter dan lebarnya 16 meter.
(7) Perahu Berkayuh 8 Besar10, panjangnya 42 meter, dan lebarnya 16 meter.
(8) Perahu Berkayuh 611, panjangnya 34 meter dan lebarnya 13 meter dan
(9) Perahu Berkayuh 812, panjangnya 34 meter, lebarnya pula 13 meter.
(Lampiran N)

Misi pelayaran Laksamana Cheng Ho ialah : -

(1) Mengukuhkan perhubungan persahabatan antara Negara Cina dengan Negara-negara di Asia Tenggara, Lautan India, Benua Arab/Parsi dan Afrika Timur.
(2) Menunjukkan kekuatan Negara Cina serta mewujudkan pendamaian antara satu sama lain.
(3) Memajukan perdagangan antarabangsa.
(4) Memperkenalkan hasil pengeluaran tempatan.
(5) Menjamin keselamatan pedagang Maritim.


Disamping itu Laksamana Cheng Ho juga menjalankan kegiatan dakwahnya dengan menyebarkan Agama Islam di Nusantara seperti Empayar Serivijaya, Majapahit, Melaka, Terengganu, Fo-Lo-Ann, Kedah dan lain-lain, dimana sebelum ini dipengaruhi oleh agama Hindu/Buddha. - (Lampiran-H)

Sebenarnya Laksamana Cheng Ho diberi satu tugas penting untuk mencari anak saudara kepada Maharaja Yok Lok13 (Maharaja Ke 3 Dinasti Ming) iaitu Maharaja Huai-Choo Yun Wan (Kian Wan)14 yang telah lari dari Istana di Namking pada tahun 1402M. Pada masa itu Kian Wan berumur lebih kurang 20 tahun dan telah dilantik oleh datuknya Maharaja pertama Dinasti Ming Choo Yuan Zhang tahun 1399M kerana ayahnya telah meninggal dunia terlebih dahulu.
Laksamana Cheng Ho beranggapan bahawa Kian Wan dan orang-orangnya telah lari ke Terengganu kerana terdapat maklumat berkenaan Ku-Du-Kun15 (Dinasti Han), Koli16 (Dinasti Sui), Fo-Lo-Ann17 (Dinasti Song), Ting-Ya-Nung18 (Dinasti Song), Ding-Jia-Lu1 (Dinasti Yuan), Pai-Jai19 (Dinasti Yuan), San-Jiao-Ye20 (Dinasti Yuan) yang telah lama dicatatkan dalam Buku Sejarah Lama Cina. Laksamana Cheng Ho pun tahu Fo-Lo-Ann (Berang) adalah sebuah pusat perniagaan saudagar Cina, Arab, India dan lain-lain.

Armada Cheng Ho singgah di Laut hadapan Kuala Terengganu dan Laksamana memerintah anak kapalnya masuk ke dalam Sungai Terengganu untuk menjalankan misinya. Selain daripada mencari sasarannya, anak kapal mengambil air tawar di Kawasan Jeram Sungai Nerus dimana mereka mendarat disitu lalu mereka tertarik dengan pemandangan alam sekitarnya.
Laksamana Cheng Ho berasal dari Keluarga Ma yang beragama Islam di Daerah Kunyan21, Negeri Yunan. Datuknya berbangsa Arab bernama Saidichi Shansiding ("Zheng He Lun Chong" m/s-369, dicatatkan oleh Universiti Yun Nam pada Nov. 1992). Beliau telah dibawa oleh Ganghis Khan ke Negara Cina untuk bertugas pada awalnya sebagai seorang Pegawai Kanan Tempatan di DATU (Beijing) pada Zaman Dinasti Yuan (Monggol) dan tidak lama kemudian dilantik sebagai Raja Xian Yang22 oleh Maharaja Kublai Khan untuk memerintah Negeri Yunan, Cina.

Pada Zaman Dinsti Ming, Cheng Ho pula ditugaskan sebagai Laksamana dengan misinya bagi mengutuskannya ke Negara di Selatan dan Barat. Semenjak umurnya masih kecil lagi Cheng Ho/Mohd Ho diberi nama Sanpo hinggalah kini masyarakat masih memanggilnya dengan panggilan ini oleh kerana kemashurannya dalam bidang pelayaran, perutusan dan kepahlawanan beliau di jolok dengan panggilan Cheng Ho Sanpokong.

Kesimpulannya kami berpendapat bahawa selepas kegiatan pelayaran Laksamana Cheng Ho Sanpokong Orang Tionghua berhijrah ke Asia Tenggara. Mereka mewujudkan ekonomi tempatan dalam perusahaan perindustrian dan pertanian. Contohnya di Negeri Terengganu terutama di Kg. Cepoh (dekat Pulau Bahagia), masyarakat Cina menanam lada dan tebu secara komercial. Hasil tanaman lada dieksport dan tebu diproses menjadi gula. Mereka juga mengusahakan kilang bata di Tepoh dan memberi maklumat berkenaan pembinaan kapal dan rumah dengan menggunakan rasuk. Dari segi perdagangan pula, cara mengeksport hasil tempatan dan cara menggunakan wang syiling dimulai oleh Komuniti Cina.

Copy Paste From : http://www.eterengganu.com/sejarah/

No comments: