Friday, March 18, 2011

Bunga Sundal Malam

Bunga sundal malam yang aku kenal, kat umah mak mentua. Tp bila google lain pulak bentuk bunga nya aku tgk... Bunga sundal malam yg aku amik ni mcm tak bertenaga jer (layu).. sebab siang kot. Takde la pulok aku p ushar bunga ni masa mlm... layu mcm ni ker or kembang seharum sundal malam.

Apsal sundal malam? Apsal sundal..

Kalu perasan dalam 1 pokok ada yang berbunga kaler putih dan ada yang berbunga jadi merah... so pada pendapatan aku yang tak seberapa, sundal yang dimaksudkan adalah disebabkan pokok yang ditanam apabila berputik & berbunga mengeluarkan bunga yang berlainan warna padahal daripada 1 pokok. Mungkin sbb tu ianya dipanggil sundal... mcm kawen campur dan malam pula mungkin sbb berbau harum waktu malam. (?)

p.s Bagi aku, lagi seram bau bunga melor or bau bunga cempaka masa balik surau kecik2 dulu kat kampong. Mula la pecut 110 meter berpagar.














No comments: